Verbrand meer Calorieën terwijl je slaapt

Vanaf circa je vijfendertigste wordt je stofwisseling trager waardoor je elke tien jaar zo'n 2 tot 5 % minder calorieën verbrandt. Als je eetpatroon hetzelfde blijft, kom je jaarlijks ongeveer een 1/2 tot wel 4 kilo aan ! Dit kun je gemakkelijk voorkomen. Je kunt je stofwisseling tijdens rust versnellen.
Hier zijn 7 tips waarmee je zelfs calorieën verbrandt tijdens je slaap!



1. Eten!

Strenge diëten vertragen je stofwisseling. Krijg je te weinig calorieën binnen, dan gaat je lichaam energie besparen, omdat het denkt geen eten meer te krijgen. Vet wordt dan zoveel mogelijk vastgehouden, want dat verbruikt de minste energie. Spierweefsel verbruikt juist de meeste energie, dus dat wordt afgebroken. Hoe minder spierweefsel, hoe minder je verbrandt. Zorg daarom dat je nooit een hongergevoel hebt; EET! (maar wel verantwoord; geen vette hap dus)

2. Stop elke 2 uur iets in je mond

Je traint je stofwisseling om het kalm aan te doen als je grote maaltijden gebruikt met langere tussen posen of wanneer je maaltijden overslaat. Dat zet hetzelfde lichaamsproces in werking als snelle, strenge diëten; als je te weinig eet denkt het lichaam dat er honger is en gaat energie besparen.
Als je elke 2 uur een lichte maaltijd of een voedzaam tussendoortje neemt, stimuleer je juist die stofwisseling. Verdeel daarom je calorieën over de hele dag.

3. Gebruik elke dag vezels

Door meer vezels te eten, verhoog je je stofwisseling. Vezels zijn onverteerbare koolhydraten die bijna geen calorieën bevatten, maar je lichaam probeert ze toch te verteren. Dat kost energie. Vezels verhogen je stofwisseling en je lichaam verbrandt meer calorieën. Vezels zitten vooral in fruit, groenten, peulvruchten en volkorenproducten. De Gezondheidsraad adviseert 30 tot 40 gr vezels per dag.


4. Vitamine D

Vitamine D is noodzakelijk voor het in standhouden van de spiermassa en spierkracht die je stofwisseling hoog houdt. Veel vrouwen hebben echter een tekort aan vitamine D. Door dit tekort kun je spiermassa en kracht verliezen en dat zorgt weer voor een tragere stofwisseling.

5. Make it hot

Rode pepers en chilipeper bevatten het chemische stofje capsaïcine. Dit jaagt de stofwisseling omhoog en geeft een boost aan je verbranding. Bij een Amerikaans onderzoek was het energiegebruik van proefpersonen in de eerste uren na de maaltijd 2 keer zo hoog als bij proefpersonen die "gewoon" hadden gegeten.



6. Kweek spieren

Doe aan krachttraining en je krijgt een hogere verbranding. Elke pond spieren verbranden dagelijks 35 tot 50 calorieën. Elke pond vet verbrandt maar 2 (!!!) calorieën per dag. Hoe meer spierweefsel je hebt, hoe meer energie je verbruikt. Uit onderzoek van fitnessexpert Wayne Westcott blijkt dat na 10 weken 2 à 3 keer per week gewichtstraining op de sportschool vrouwen al 3 pond meer spieren hadden, waarmee dus zo'n 150 calorieën meer op een dag worden verbruikt. Hoe meer spieren je hebt, hoe hoger je energieverbruik , ook al doe je de hele dag helemaal niets!
Daarnaast zorgt krachttraining ook nog eens voor: een sterker hart, een lagere bloeddruk, versterking van pezen en botten , verbetering van je houding en figuur en sneller herstel na een blessure.

7. Blijf sporten!

Feit: Bij vrouwen die regelmatig blijven bewegen, vertraagt de stofwisseling niet. Ook niet na de overgang! Een onderzoek van de universiteit van Colorado toonde aan dat 50+ atletes dezelfde stofwisselingssnelheid in rust  hebben als atletes van 21 tot 35 jaar. Niet sportende 50+ vrouwen hadden, in vergelijking met hun sportende leeftijdgenoten , echter een 10% lagere stofwisseling in rust. Daarmee verbruikten zij 600 calorieën minder per week. Wanneer het eetpatroon daar niet op wordt aangepast, betekent dit een gewichtstoename van wel 4 kg per jaar!
Om je stofwisseling niet te laten vertragen, moet je wel flink bewegen. Hoe intensiever je beweegt, hoe hoger je stofwisseling, ook in de uren daarna! Dit is het zogenaamde na verbrandingseffect; je lichaam heeft de eerste uren na het sporten extra energie nodig om te herstellen. Na intervaltraining kan de na verbranding zelfs oplopen tot wel 24 uur!