Anti-rimpel tips

10 tips tegen rimpels
Lees deze 10 tips om je huid maximale bescherming te geven tegen rimpels. Onze huid wordt dagelijks blootgesteld aan tal van negatieve invloeden, extern en intern ons lichaam. Het is daarom belangrijk je huid te verzorgen.

1. Vermijdt de zon

De nummer 1 oorzaak van rimpels is de zon. In zonnestralen zitten onzichtbare UV(ultraviolet) stralen welke ervoor zorgen dat onze huid sneller veroudert. Er zijn twee soorten UV straling, UVA en UVB straling. De UVA stralen penetreren tot diep in de huid en tasten de lederhuid aan. In de lederhuid wordt collageen en elastine aangemaakt, de twee belangrijkste stoffen die de huid jong en gezond houdt. De UVB stralen weerkaatsen op de opperhuid, deze stralen veroorzaken huidkanker. Daarnaast droogt de zon de huid ook uit waardoor ze snel veroudert.
Kan je het zonnen toch niet laten, probeer dan zo weinig mogelijk te zonnen tussen 11uur tot 15uur, wanneer de zonnestralen het schadelijkst zijn voor de huid.

2. Gebruik zonnecreme

Het werd al besproken in de vorige tip dat zonnen niet gezond is, maar wil je toch zonnen, gebruik dan altijd zonnecreme! Breng deze 30 minuten alvorens het zonnebaden aan voor maximale bescherming.

3. Draag een zonnebril

Zonnebrillen zijn de beste manier om de gevoelige huid rondom de ogen te beschermen. De huid rond de ogen is dunner dan elders en dus kunnen er sneller rimpels ontstaan. Koop een goede zonnebril met UV-bescherming.

4. Rook niet

Onderzoek heeft aangetoond dat de huid van rokers tot 40% dunner is dan bij niet-rokers. Dit komt omdat roken de aanmaak van collageen vermindert, één van de twee belangrijke basisstoffen van onze huid. Roken vermindert ook de bloedstroom waardoor minder bloed de huid bereikt en deze dus sneller veroudert.

5. Vermijd stress

Stress is nooit goed, en de negatieve gevolgen van stress zijn zeker niet te onderschatten voor onze huid. Bij stress komt cortisol vrij, ook wel het stresshormoon genoemd. Cortisol is een krachtig hormoon dat de huid in sneltempo veroudert.

6. Slaap op je rug

Slapen op je rug is niet enkel beter voor je ademhaling, maar ook voor het tegengaan van rimpels. Wanneer je met je gezicht op je kussen slaapt, komen er door je gewicht slaapstrepen op je gezicht. Na verloop van tijd kan dit rimpels geven. Op je zij slapen verhoogt rimpels op je kin en kaak. Met het gezicht plat op het kussen slapen verhoogt de kans op rimpels op het voorhoofd. Slaap je toch graag op je buik of je zij, slaap dan op een kussensloop van zachte stof, zoals satijn.

7. Eet meer fruit en groente

Fruit en groenten zitten boordevol anti-oxidanten. Dit zijn stoffen die veroudering vertragen en vrije radicalen onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn cellen die onze huid aantasten. Grote hoeveelheden anti-oxidanten vindt je terug in broccoli, spinazie, thee, noten, bessen en pruimen.

8. Was je gezicht niet te vaak

Onze huid heeft een natuurlijke beschermingslaag bestaande uit olie. Deze zorgt ervoor dat onze huid soepel en elastisch blijft. Wanneer je je gezicht te vaak wast met zeep verwijder je deze laag. Je huid droogt sneller uit waardoor er sneller rimpels ontstaan. Gebruik een goede hydraterende creme.

9. Gebruik preventief anti-rimpelcreme

Ook wanneer je nog geen rimpels hebt is het verstandig reeds te starten met het gebruik van anti-rimpelcremes. Hierdoor bescherm je je huid preventief. Anti-rimpelcremes bevatten anti-oxidanten die veroudering van de huid tegen gaan.

10. Sport regelmatig

Sport is uitstekend voor onze huid. Door te sporten stroomt ons bloed beter en dieper door onze aderen. Hierdoor wordt de huid beter gevoed met de voeding die men inneemt en komen de werkende stoffen helemaal tot hun recht. Daarnaast is sporten ook goed voor het gewicht, hart en onderhuid

Reacties