Afvallen met afvalpillen, vitamines en mineralen

Op deze pagina bespreek  ik het nut van vitamines en mineralen bij het lijnen. Daarnaast sta ik stil bij de op internet veelvuldig aangeboden afvalpillen. Vaak zijn deze 'afvalpillen' erg duur, werken ze niet en hebben ze zelfs gevaarlijke bijwerkingen. Er zijn echter ook een paar middelen die wel werken.
Een van de afslankproducten waarvan bewezen is dat het effectief kan helpen bij het afvallen is visolie. Eet dus geregeld vette vis of neem visolie supplementen.Een ander middel dat een bewezen effect lijkt te hebben is het aminozuur carnitine. Lees echter altijd de bijsluiter en overleg met een professional (zoals je huisarts) voordat je besluit supplementen te gaan gebruiken.
Helpen vitamines en mineralen om af te vallen ?
Dat vitamines en mineralen essentieel zijn voor het lichaam om ziektes te voorkomen en bestrijden is inmiddels vrijwel algemeen bekend. Over andere eigenschappen van vitamines is echter veel minder bekend. Veel mensen vragen zich af of vitamines en mineralen, en dan vooral in de vorm van pillen, kunnen helpen bij het afvallen. Hoewel nog lang niet alles bekend is, lijkt duidelijk dat vitamines een rol spelen. De diverse B-vitamines (B2, B11, B12) geven het metabolisme een boost en vrouwen blijken makkelijker vet te verliezen wanneer zij meer vitamine D in hun bloed hebben en meer vitamine D via hun voeding binnenkrijgen. Vitamine D wordt in de huid gemaakt onder invloed van zonlicht en je vindt het in vette vis en visolie, eidooiers en sommige paddestoelen. Vitamine B vind je in brood en andere graan producten.
Vitamines spelen daarnaast een belangrijke rol in het voorkomen van kanker en andere ziektes en mogen daarom niet ontbreken in je voeding. Het is aan te raden zo veel mogelijk je vitamines uit groenten en fruit te halen omdat deze voedingsmiddelen naast de vitamines ook veel andere belangrijke voedingsstoffen leveren zoals vezels en mineralen.
Mineralen
Mineralen zijn dagelijks nodig voor het goed laten functioneren van zeer uiteenlopende processen in het lichaam, een gebrek kan daarom ernstige gevolgen hebben. Mineralen worden met name aangetroffen in groenten en fruit maar je krijgt ze ook binnen door het eten van vlees en drinken van water.
Pillen, supplementen en preperaten ja of nee ?
In de wetenschappelijke wereld is een discussie gaande over het nut van het slikken van supplementen. Voor gezonde mensen levert een 'gewone', gevarieerde voeding alles wat nodig is, onderdelen daarvan zijn niet te vervangen door supplementen, zo betogen sommige wetenschappers. Ander onderzoek laat echter zien dat veel mensen moeite hebben om op een gezonde en gevarieerde manier te eten. Deze mensen zouden dus wel degelijk gebaat kunnen zijn bij supplementen. Het is echter belangrijk om supplementen altijd als een aanvulling te blijven zien: het lijkt makkelijk om ongezonde voeding gezond te maken door wat vitamines en mineralen 'uit een potje' te nemen en op die manier toch voldoende essentiële stoffen binnen te krijgen. Wie in het algemeen echter te veel vet, zoet en zout en te weinig vezels, groenten en fruit eet, kan zijn voeding absoluut niet gezond maken door daarnaast verrijkte producten of supplementen te gebruiken. Bovendien krijg je eerder en/of vaker een hongergevoel als je lichaam een tekort heeft aan bepaalde voedingsmiddelen, zo beweren enkele wetenschappers.
Supplementen bij het afvallen
Bij het afvallen krijgen veel mensen te weinig voedingsstoffen binnen. Het kan dus handig zijn om tijdens deze periode supplementen te nemen om je tekorten aan te vullen.
Gevaarlijke supplementen en overdoseringen.
Kijk uit met het kopen van supplementen van onbetrouwbare partijen (vaak over het internet). Sommmige bevatten te hoge doseringen of schadelijke stoffen. Van de vetoplosbare vitamines A, D, E en K is bijvoorbeeld door onderzoek bekend geworden dat ze giftig zijn in overdosis. Zo kan een overdosis vitamine A de orzaak van aangeboren afwijkingen zijn evenals leverschade en ernstige gewrichts- en hoofdpijn. Een overschot aan vitamine D kan leiden tot zware nierbeschadiging. In veel gevallen wordt een hoge dosis vitamine C redelijk goed verdragen, maar een overschot kan leiden tot maagpijn, braken en misselijkheid, hoofdpijn en bepaalde vormen van huiduitslag. Via een normaal voedingspatroon is het vrijwel onmogelijk om tot hoge overdoses aan vitamines te komen, in supplementen zit echter soms wel 10 of meer keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid