Afvallen zonder een ingewikkeld dieet te volgen

De lijst met dieetsoorten wordt langer en langer en allemaal hebben ze een ander idee over afvallen, heel verwarrend. Vergeet de ingewikkelde constructies van koolhydraten en eiwitten, bier als hoofdingrediënt of een overdosis appels. De meest effectieve manieren om strak in je vel te komen zijn veel simpeler.
Wie zijn eigen lichaam kent en weet hoeveel beweging hij doorgaans krijgt, heeft de belangrijkste stap naar het ideale gewicht al gezet.

1. De huidige status

Belangrijk is om aan het begin van het afvalproces te weten wat uw lichamelijke status is. Sta eens stil bij uw eet- en beweegritme. Welke veranderingen zijn het makkelijkst waar te maken? Als u flink wilt afvallen, probeer dan 2,5 kilo per maand te verliezen. Teveel gewicht verliezen in een korte tijd kan leiden tot het jojo-effect.
Wees ook realistisch in uw doelstellingen: dat wasbordje verschijnt waarschijnlijk niet binnen twee weken. Die overtollige kilo's zaten er niet binnen een paar weken aan, dus het zal ook wel even duren voor ze verdwenen zijn. Te hoge verwachtingen kunnen alleen maar voor teleurstelling en schuldgevoelens zorgen.

2. Kleinere porties

Wie wil afvallen, moet minder eten. Je hoeft geen gezondheidsdeskundige te zijn om dat te bedenken. Minder eten betekent simpelweg kleinere hoeveelheden opscheppen. Om te voorkomen dat je toch tweepersoonsporties op je bord schept, is het verstandig om kleinere borden te gebruiken.
Berg die mooie grote borden maar diep weg in de kast en hergebruik uw ontbijtbordjes voor het diner. Houd het ook bij één bord. U zult merken dat u vanzelf een vol gevoel krijgt als u uw lichaam een aantal minuten de tijd gunt aan uw hersenen door te geven dat er voedsel onderweg is.

3. Menu doorlezen

We kennen allemaal wel de stress van koortsachtig de menukaart doorkijken. 'Neem uw tijd', hoort u de ober zeggen, terwijl hij duidelijk 'schiet op, ik heb nog meer te doen' bedoelt. Op deze manier krijg je niet de kans om te bekijken wat de gezondste opties op de kaart zijn en voor je het weet heb je weer een pizza Margherita op je bord.
Het is daarom raadzaam om het menu door te lezen en de ingrediënten van de gerechten met elkaar te vergelijken voordat u naar het restaurant gaat. Veel eetgelegenheden hebben tegenwoordig een website waarop de menukaart te lezen is.

4. Beweging bijhouden

Veel mensen krijgen veel minder lichaamsbeweging dan ze denken. Het is daarom raadzaam om met een soort logboek bij te houden hoeveel u beweegt. Zo kan het startpunt van het afvalproces ook beter worden ingeschat.
Met een stappenteller aan je broekriem kun je bijhouden hoeveel stappen je op een dag neemt. Stel eerst vast hoeveel je normaal gesproken loopt en probeer het aantal stappen langzaam maar zeker op te hogen. Gezondheidsdeskundigen raden 10.000 stappen per dag aan, maar dit is uiteraard slechts een gemiddelde.

5. Soep

Een soepje als voorgerecht kan helpen bij het afvallen. Let wel op dat het maximaal 150 calorieën bevat, dus gebruik geen room als basis.
Uit Amerikaans onderzoek kwam naar voren dat je op deze manier 20 procent minder calorieën binnenkrijgt, mits je normale porties eet.

6. Eigen lunch meenemen

Probeer zo min mogelijk in de bedrijfskantine of restaurants te lunchen. Niet alleen is het veel duurder, maar maaltijden bevatten vaak veel calorieën en vet. Wie zelf zijn lunch samenstelt, bepaalt ook zelf wat erin zit.

Reacties