Antistress in Plombières-les-Bains

RomeinenVan de Romeinen hebben we veel geleerd, onder andere badderen in warm bronwater. Zij waren daar gek op en bouwden overal thermen. Dat komt ons goed uit want wij laten ons graag vertroetelen! Plombières was een van de grootste thermen in die tijd. Het schijnt dat er later een aantal beroemdheden vertoefd hebben zoals Stanislas en Napoleon III. Deze laatste heeft een cadeau in het stadje achtergelaten in de vorm van een kerk en een paar badhuizen.
KurenVroeger 'kuurde' men voornamelijk om gezondheidsredenen. Reuma, astma, slechte bloedsomloop, hartkwalen vonden allemaal baat bij een kuurtje. Dat zijn wij Nederlanders niet gewend. Het medicinale aspect hoeven wij niet zo erg. Wij kuren wel uit op onze manier. Tegenwoordig ga je naar een kuuroord of wellnesscentrum voor ontspanning en om vertroeteld te worden.
Oppeper
Na mijn eerste zwangerschap ben ik een dagje gaan kuren in Plombières. Zo'n eerste kindje hakt erin, ondanks het plezier en de blijdschap. Ik was helemaal op toen we met baby en al in de Vogezen aankwamen. Mijn man heeft me toen een dagje naar Plombières gestuurd. Hij ging ook mee, mèt de baby. Heerlijk was dat, ik voelde me zo fris en vrolijk en heb er nog maanden op geteerd!

Antistress
Een andere antistressfactor in Plombières is de omgeving. Het dal, de bossen, de natuur, de bergen: een verademing. Ben je er toevallig in december, ga dan naar de Kerstmarkt! Na wat ontspanning word je verhaald op sprookjesachtige kersttaferelen zoals ze dat alleen in Oost-Frankrijk kunnen!

Reacties