Lente fitness

Het is zover. De eerste zonnige dagen. De eerste dagen die we kunnen doorbrengen in de buitenlucht. Wandelen op het strand, een fietstochtje langs de plassen, misschien zelfs al een eerste bezoekje aan het zwembad. Maar wat betekent dit allemaal? Yes! Dat het (bijna) tijd is om ons 'uit te kleden'! Tijd voor shorts, korte rokjes, misschien zelfs voor je badpak of bikini. Een onwennig moment waar altijd even moed voor nodig is. Gelukkig helpt het mooie weer ons om iets aan ons lichaam te doen. We krijgen zin om te bewegen, om te sporten. We voelen ons lichter en mooier. Een goudbruin tintje doet de huid strakker lijken. Door de warmte hebben we minder trek. Tijdens het warme seizoen is er maar weinig voor nodig om weer in vorm te komen. Om je een handje te helpen, zetten wij een paar praktische adviezen op een rijtje. Ze zullen je maar weinig moeite kosten, en misschien werken ze nog ook! :
Loop, loop zoveel als je kunt.
Het is de beste manier om overtollige kilootjes te verbranden. Je hoeft je echt niet in het zweet te werken of bekaf thuis te komen. Een wandeling van tenminste een half uur per dag kan al wonderen verrichten. Houd een stevige ritme aan (je moet nog net kunnen praten), maar blijf lopen. Je hoeft echt niet in een joggingpak hijgend door de straten van je stad te rennen zoals je dat in deze tijd vaak ziet (dat zijn de meisjes die op het laatste moment nog snel even iets aan hun lichamelijke vorm willen doen en zich daarom halsoverkop in 'wilde fitnessplannen' storten, zonder een vastomlijnd plan en doel). Als je ritme te hoog ligt, raakt je lichaam 'in nood' en zul je eerder de 'gemakkelijke calorieƫn' (bijvoorbeeld suikers) dan vet verbranden.

Train tenminste drie keer per week.
Inschrijven bij een sportschool is niet noodzakelijk (al zou het geen gek idee zou). Ga om te beginnen voor de spiegel staan en bekijk je lichaam kritisch. Waar wil je verandering in brengen? Wat kan beter? Welke punten verdienen de meeste aandacht: je dijen, je billen, je buik (misschien alle drie?)... Heb je dit eenmaal vastgesteld, maak dan voor jezelf een plan. Iedereen kent de geijkte oefeningen (je hebt ze vast en zeker tijdens een aerobicles wel eens gedaan) nu onderhand wel. Maar doe ze ook! Je kunt ze gemakkelijk thuis uitvoeren. Je hebt er maar 15 tot 20 minuten per dag (drie keer per week) voor nodig om de eerste resultaten te boeken. En weet je even niet welke oefeningen je moet doen, kijk dan op internet. Er zijn honderden websites die je de oefeningen uitgebreid uitleggen. Echt waar, er is geen smoesje dat houdt.

Drink veel water.
Ook dit is gemakkelijker als het mooi weer is. Houd je flesje water bij de hand. Een goed alternatief is groene ijsthee (gemakkelijk zelf te maken). Vermijd drankjes met bubbels en suiker. Het lichaam heeft water nodig, dus geef je lichaam het dan ook. Ook als je geen dorst hebt. Neem regelmatig een slokje. Je zult zien dat het een gewoonte wordt waar je straks niet meer zonder kunt. Water drinken helpt je lichaam afvalstoffen af te voeren en houdt het metabolisme hoog (en dat is belangrijk voor de vetverbranding).

Eet veel verse groenten (rijk aan vezels) en vers fruit (niet al teveel omdat fruit suikers bevat).
Sla geen maaltijden over. Besteed aandacht aan je ontbijt, maak tijd voor lunch en diner. Nog idealer zou het zijn als je deze drie maaltijden over 4 of 5 momenten zou kunnen verdelen (iets dat bodybuilders wel bekend zal zijn).


Integreer je voeding met een vitaminecomplex en mineralen.
De moderne voedingsmiddelen bevatten steeds minder vitaminen en mineralen. Het is belangrijk dat ons lichaam altijd beschikking heeft over alles dat het nodig heeft om goed te functioneren. En daarvoor is tegenwoordig al een tabletje per dag genoeg. Raadpleeg de apotheker of drogist.


Zoals je ziet, is het niet moeilijk. Je hoeft alleen maar consequent wat kleine regeltjes te volgen. Verwaarloos vooral je oefeningen en lichaamsbeweging niet. En let op wat je eet (je hoeft niet op dieet - gezond eten is voldoende). Het zijn maar kleine regels die een aangename verandering in je dagelijkse routine teweeg zullen brengen en die uiteindelijk deel zullen gaan uitmaken van je levensstijl. Echt, geloof ons. Als je de eerste resultaten ziet, wil je niet anders meer!

Reacties