Stress maakt dik !!

Probeer stress voor de feestdagen te verminderen. Diverse afspraken, boodschappen doen en ook nog eens te veel eten hebben een negatief effect op je figuur. Kerstinkopen, feestjes, werk en het plannen van die feestjes geeft stress. Juist nu zo kort voor de Kerstdagen komt dit allemaal samen. Stress is niet alleen slecht voor uw zenuwen, maar ook voor uw figuur.
Er zijn twee redenen waarom stress dik maakt. Allereerst grijpen we onder tijdsdruk vaak naar ongezond voedsel. Snelle, calorierijke snacks zijn overal verkrijgbaar. Snel iets lekkers uit de bakkerij, een pizza of fast food zijn de verleidingen, die moeilijk zijn te weerstaan. Zelf koken en dus gezonder vergt echter een betere planning. Lukt u dit echter niet, zult u binnenkort  een extra pond op de heupen verwelkomen. Probeer regelmatig te eten en zorg voor een lichte eiwitrijke maaltijd, zoals groenten, gevogelte, vis, aardappelen, rijst of pasta. Neem de tijd voor de maaltijd, niet een snelle hap aan uw bureau.
De tweede factor is een verandering in de metabolische activiteit. Stresshormonen maken het verlangen naar suiker en vet groter. Adrenaline en cortisol komen bij stress steeds meer vrij. Eigenlijk zijn er juist voor om u energie te geven voor het gevecht en om te vluchten. Daarom is er maar één manier om ze uit de bloedbaan te laten verwijderen. Bewegen, bewegen en nog eens bewegen. Uit een studie bleek dat een gemiddelde persoon, die werkzaam is op een kantoor slechts 800 meter per dag aflegt. Bouw daarom meer actie in in uw dagelijkse leven, een rondje fietsen in de ochtend, een wandeling in de pauze, aerobics, dansen in de avond of in het weekend. Heeft uw bedrijf een gezondheidsprogramma? Profiteer ervan!